Schoolwiki

Overstap begeleiding

Het nieuwkomersonderwijs van Taalschool regio Meppel is bedoeld voor kinderen tussen de 6 en 12 jaar. Het is een tijdelijke voorziening waar kinderen in 1 á 2 jaar de basis van de Nederlandse taal en cultuur leren. Als het kind eenmaal ‘op vlieghoogte’ is, stroomt het kind door naar het reguliere onderwijs om zich daar tussen de Nederlandse kinderen verder te ontwikkelen. De overstap van Taalschool naar het reguliere onderwijs is een proces dat wij zorgvuldig willen doorlopen. Door kritisch te kijken naar wat het kind nodig heeft en naar wat verschillende scholen kunnen bieden, willen we voor ieder kind een passende plek vinden. Daarna wordt er zorgvuldig afgestemd om een goede overgang te creëren. Het proces verloopt volgens de volgende stappen:

1- Bij de trimestertoetsen wordt duidelijk dat het kind aan het einde van het komende trimester ‘op vlieghoogte is’. De schakelcoördinator stemt af met scholen die thuisnabij zijn om te kijken waar passende ondersteuning geboden kan worden.

2- Met ouders wordt besproken welke scholen passende ondersteuning kunnen geven. Ouders hebben vervolgens rondleidingen op de betreffende scholen en maken een schoolkeuze. De schakelcoördinator kan hierbij ondersteunen.

3- Ouders laten hun schoolkeuze weten aan de betreffende school en aan de schakelcoördinator.

4- De schakelcoördinator neemt contact op met de betreffende school en maakt een afspraak voor een warme overdracht.

5- De warme overdracht vindt plaats op de betreffende school tussen schakelcoach, de kwaliteitscoördinator van de betreffende school en de betreffende leerkracht(en). De leerling wordt besproken op sociaal, emotioneel, cognitief, motorisch en creatief vlak. Vervolgens wordt gekeken hoe de beste aansluiting tussen Taalschool-werkwijze en werkwijze vervolgschool kan worden gemaakt. Hiervoor maakt de school een plan van aanpak voor de komende periode. Tot slot worden er afspraken gemaakt over het wennen op de nieuwe school.

6- Indien het wenselijk is gaat er een medewerker van de Taalschool mee op het eerste wenmoment.

7- In de laatste schoolweek op de Taalschool stemt de kwaliteitscoördinator af met de vervolgschool over de uit- en instroomdatum en zet vervolgens de OSO klaar als het laatste, ondertekende IOP (individueel ontwikkelingsplan) erin is gehangen. Kinderen stromen bij voorkeur uit na de kerstvakantie/meivakantie/zomervakantie.

8- Een maand nadat de leerling op de vervolgschool is gestart neemt de schakelcoördinator telefonisch contact op met de nieuwe leerkracht van het kind om ontwikkelingen te bespreken en waar nodig te ondersteunen.

9- Na drie maanden neemt de schakelcoördinator opnieuw telefonisch contact op met de nieuwe leerkracht van het kind om ontwikkelingen te bespreken en waar nodig te ondersteunen. Als het integratieproces goed verloopt, wordt het proces vanuit de Taalschool afgerond. Uiteraard blijven scholen altijd welkom om informatie op te vragen als zich in de toekomstproblemen voordoen.